Храм свт.Феодосія ЧернігівськогоХрам свт.Феодосія Чернігівського
тел. 066-996-2243
 
День за днем
Про важливе
Бібліотека
Недільна школа
Милосердя
Сервіси сайту
Главная >> Газета 'Колокол' № 217 июль 2020 г. >> Современная греческая икона глазами львовской иконописицы Наталии Теодорату

Современная греческая икона глазами львовской иконописицы Наталии Теодорату


Читайте также:

Современная греческая икона
глазами львовской иконописицы
Наталии Теодорату

Коли починаю писати ікону, тисячі думок пролітають в голові і потрібно спіймати саме ту – єдину, яка дасть натхнення для написання і згодом перетвориться на довершений витвір сакрального мистецтва – на ікону.
Цим досвідом хочу поділитися і з вами, адже в нашому шаленому ритмі життя мало хто задумується, а тим паче розуміє, що таке ікона, яке її призначення, які символи в ній приховані і взагалі для чого вона потрібна.

В моєму житті так склалося, що довгий час я жила в Греції – так би мовити спадкоємиці Візантії.
Звідти почався мій шлях іконописця.

Греція – православна країна, і саме православ’я допомогло їй в скрутні часи зберегти свою автентичність.
Невід’ємною частиною православної віри є Ікона.
Саме Візантійська ікона допомагає нам наблизитись до духовного.
Дуже часто в ній не збережені пропорції, не дотримані правила перспективи, самі постаті знаходяться на площині, яка не дає відчуття глибини, як ми це бачимо в звичайних картинах.
Лики святих не мають фотографічної подібності – дотримуються тільки загальні ознаки.
Все це допомагає відволіктися від матеріального і наблизитись до духовного.

Потрібно згадати також інформативну наповненість ікон.
В Середньовіччі мало хто вмів читати, і люди звикли черпати інформацію з зображень (в тому числі з ікон). 
На іконах святих дуже часто зображуються предмети, пов’язані з їх муками і смертю.
Святі, яким відрубали голову, зазвичай тримають її в руках (Іоан Хреститель, вмч.
Георгій та інші), на іконі св.
Тетяни
ми бачимо її з левом.
Її віддали льву на розтерзання, але сталося чудо і лев прийшов до її ніг як приручений.
Св.
Катерина зображується з колесом, що використовували, щоб її катувати.
Інші святі тримають в руках предмети, що символізують те, що святий захищає чи чому допомагає.
Наприклад Св.
Параскева тримає в руках чашу з очима: вважається, що вона допомагає тим, в кого є проблеми з зором.
Святий Миколай часто зображується з корабликом в руках – він захисник мореплавців.
А ось Святий Христофор є захисником подорожуючих.
Він тримає маленького Ісуса на плечах і переносить його через річку, звідси і ім’я – Христофор (той, що несе Христа).
Ісус дуже важкий, і Христофору тяжко, але це вага всіх тягот світу, і її треба донести.
В цій же річці він і був похрещений, а його посох став плодоносним деревом.
Всю цю історію можна буквально зчитати з ікони.

Ікона Господа Спас – Недремане Око.
Якщо перекладати з грецької дослівно, то "Христос, Який відпочиває").
Це Ісус в дитинстві – алегорія життя і смерті (смерть як сон, і Христос тільки Сам може піднятися, тобто воскреснути).
На іконі завжди є написання імені святого.
Сьогодні ми просто читаємо його, щоб дізнатися, який святий перед нами, не звертаючи уваги на іншу символіку.

На іконах ми завжди бачимо підпис іконописця в нижній частині, але, згідно з каноном, іконописець не може підписати ікону, оскільки це не картина, автором якої він є, вважається, що Бог скеровує руку іконописця для написання ікони.
Тому підписуються іконописці “робота руки такого-то”.
Техніці написання візантійської ікони вже майже дві тисячі років.
Навіть кожен матеріал, який використовується, має своє символічне значення.
На-приклад, ікона завжди традиційно пишеться на дереві, що символізує хрест розп’яття Ісуса.
Оцет і яєчна темпера, звязуючий елемент якої  є яйце, – страждання Христа і його воскресіння.
Природні барвники у вигляді порошкового пігменту – все матеріальне, що стає прахом.

Існують дві школи візантійської ікони – Критська і Македонська.
Критська старша за Македонську, де самі ікони за кольоровою гамою наближені до картин.

Сьогоднішня тенденція – канони відображення вже не дотримуються так строго, і іконописець привносить щось своє в написання ікони, естетично покращуючи її, але зберігаючи при цьому основну догматику.
Це і зрозуміло, бо все знаходиться в постійному розвитку.

Коли я пишу ікону, я також намагаюся щоб вони були естетично привабливими.
Цим зумовлюються і деякі мої ікони, написані, наприклад, в дуплі дерева.
Символ дерев’яного хреста розп’яття при цьому зберігається.


Про ікони можна говорити ще дуже багато, але насамперед ікона – це вікно в духовний світ, це маяк, який допомагає нам знайти шлях до Бога!

 


Наталия Теодорату (Носач) родилась во Львове, профессиональный переводчик с греческого и английского языков, художник.
Почти двадцать лет жила и работала в Афинах.Там окончила иконописную школу.
Некоторые её работы написаны для монастырей Святой горы Афон.
Год назад возвратилась во Львов, где прошла её персональная выставка.


Святителю отче наш, Феодосіє, моли Бога за нас!
Газета Колокол | Храм святителя Феодосія Чернігівського
© 2009-2023 Храм свт.Феодосія Чернігівського
(03179 Київ, вул. Чорнобильська, 2. тел. +38 066-996-2243)

За благословінням Блаженішого Володимира, Митрополита Київського і Всієї України.

Головний редактор - протоієрей Олександр Білокур , Головний редактор - Олена Блайвас, Технічний редактор - Олександр Перехрестенко


Відвідувачей на сайті: 746